Wednesday, January 18, 2012

Siapa Temple Grandin?

QG sangat suka menonton TV atau wayang berkenaan motivasi. Kebetulan semalam di HBO ada tunjukkan cerita mengenai Dr. Temple Grandin. Ia adalah sebuah cerita mengenai hadiah paling tidak ternilai iaitu kasih sayang, harapan serta kepercayaan dan bagaimana ia dapat memberi impak yang besar terhadap kehidupan.

Siapa Temple Grandin?
Dr. Grandin tidak bercakap sehingga dia tiga tahun setengah dan berkomunikasi kekecewaannya sebaliknya dengan menjerit, mengintai dan membuat bunyi berdengung. Dalam 1950, dia telah didiagnoskan dengan autisme dan ibu bapanya telah diberitahu dia patut diinstitusikan. Dia memberitahu ceritanya "meraba-raba jalannya dari bahagian jauh kegelapan" dalam buku Emergency: Label Autistic, sebuah buku yang mengejutkan dunia kerana sehingga penerbitannya, kebanyakan profesional dan ibu bapa menganggap yang diagnosis autisme hampir-hampir satu hukuman mati untuk pencapaian atau produktivi dalam hidup.
Dr. Grandin telah menjadi satu pengarang terkemuka dan jurucakap mengenai autisme kerana seperti pendapatnya - "Saya telah baca cukup untuk tahu yang masih ada ramai ibu bapa dan ya, profesional-profesional juga  yang percaya yang 'sebaik sahaja autistik, sentiasa autistik.' Pepatah ini telah memberikan erti sedih dan kepada kanak-kanak  yang didiagnosis sedemikian, sama sperti ketika saya berada dalam kehidupan awal, ketika autistik. Bagi orang-orang ini, mereka tidakmemahami yang ciri-ciri autisme boleh diubahsuai dan dikekang. Bagaimanapun, saya berasa bangga yang saya membuktikan bahawa mereka boleh”  (dari Emergency : Label Autistic)".

Walaupun dia telah dipertimbangkan ‘pelik’ dalam tahun-tahun sekolah barunya, dia akhirnya mendapati seorang penasihat yang mengenal minat dan keupayaan-keupayaannya. Dr. Grandin membangunkan seterusnya bakatnya ke dalam satu kerjaya dengan penuh kejayaan sebagai pereka kelengkapan pengendalian ternakan, salah satu daripada sektor yang mempunyai sangat sedikit penasihat di dunia. Dia mempunyai kebolehan dimana kemudahan-kemudahan yang mengendalikan lembu  di Amerika Syarikat seperti Burger King, McDonald, Swift mengambilnya sebagai pakar perunding.

Temple  Grandin, Ph.D., adakah sekarang dewasa benar-benar ulung dan terkenal dengan autisme di dunia. Kehidupannya dengan semua cabaran-cabaran dan kejayaan-kejayaannya telah dibawa kepada skrin. Dia telah ditonjolkan dalam NPR (National Public Radio), program televisyen utama, seperti keistimewaan BBC "The Woman Who Thinks Like A Cow", Primetime Live, The Today Show, Larry King Live ABC, 48 Hours dan 20 / 20 , dan telah ditulis tentang dalam banyak penerbitan-penerbitan kebangsaan, seperti Time Magazine, majalah People, Forbes, U.S. News and World Report dan New York Times. Antara banyak pengiktirafan lain oleh media, Bravo Cable melakukan satu tayangan setengah jam mengenai kehidupnnya dan dia ditampilkan dalam buku terlaris Anthropologist from Mars.

Dr. Grandin pada masa ini bekerja sebagai Professor Sains Kehaiwanan di Colorado State University. Dia juga bercakap seluruh dunia di persidangan autisme dan pengendalian lembu . Di setiap persidangan untuk autisme - Future Horizons, penyampaiannya dinilai sebbagai 10+
Buku yang laris semasa Dr. Grandin berkenaan autisme ialah The Way I See It: A Personal Look at Autism and Asperger's. Dia juga menulis Unwritten Rules of Social Relationships, Animals Make us Human, Animals in Translation, Thinking in Pictures, Emergence: Labeled Autistic  dan menghasilkan beberapa DVD. Semua buku dan DVD boleh didapati melalui Future Horizons.
Usaha-usaha Temple Grandin terus memberi  ilham kepada berjuta orang dan menarik ulasan terbaik seperti ini:
"Dr. Temple ialah wira saya. Dia mempunyai saya undi untuk orang yang telah menyediakan pendahuluan terbesar dalam pemahaman autism di abad ini” - Dr. Tony Attwood, pakar terkemuka dunia mengenai spektrum autism.

Untuk mengetahui lebih mengenai wanita ini, anda boleh ke laman webnya http://www.templegrandin.com/.

16 comments:

  1. erm... thanx for thisinfo... klu tak, tak kenal pun siapa dia... :-)

    ReplyDelete
  2. @Pn. Shiela
    sama2 :-) kalau ada kesempatan nanti tgk movie dia k...

    ReplyDelete
  3. betol..klau xde entry ni mesti mashi tak tahu pun temple grandin ni.. (^^)

    ReplyDelete
  4. @klcitizen cikgunormah
    sekarang ada di HBO. Kalau berkesempatan tengok tau. Sangat menarik dan memberi pengajaran hidup yang bernilai mengenai sikap 'never give up' dan banyak lagi... :-)

    ReplyDelete
  5. tak pernah tahu pun siapa dia sblm ni..hihii

    ReplyDelete
  6. @Bui
    samalah kita, tu yang rasa menarik jugak kalau dapt share dangan rakan-rakan blogger :-)

    ReplyDelete
  7. @LYAfrina
    :-) kita sama-sama baru dapat tahu hehehe

    ReplyDelete
  8. @IntaNBerliaN
    takpe kalau tak tahu sebelum ni. Skrg dah tau, boleh share dengan sesiapa yang perlukan motivasi :-)

    ReplyDelete
  9. asalam ...salam kenal ... saya dah follow blog awak .. sudilah kira nya follow blog saya plakk ..tq.

    ReplyDelete
  10. GH perlukan motivasi jugak.
    Nk motivate diri supaya sentiasa bersabar dgn dugaan yg datang. :-D

    p/s : umh takde HBO le..baca sinopsis cite tu mcm menarik je.

    ReplyDelete
  11. @ajak
    ajak, terima kasih singgah blog QG dan follow. Saya follow blog ajak juga ya...

    ReplyDelete
  12. @Gorgeous H Enterprise
    GH, motivasi tu memang penting. Semoga Dia beri kekuatan utk GH menghadapi dugaan...kawan2 selalu ada utk beri support :-)dan GH, cerita tu memang menarik!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...