Thursday, April 5, 2012

Pentingnya Nota/Kad ucapan Terima Kasih


Nota/kad ucapan Terima kasih adalah mudah untuk ditulis dan sangat bermakna

Nota/kad ucapan terima kasih ialah satu cara yang baik untuk menunjukkan perasaan terima kasih secara peribadi. Jika anda telah menerima nota/kad ucapan terima kasih,  anda munkin tidak dapat dilupakannya. Malah anda juga mungkin ada menyimpan  satu nota/kad ucapan terima kasih yang pernah anda terima. Pastikan anda kembalikan nota/kad ucapan terima kasih  bila  anda menerima hadiah, atau bila seseorang membuat sesuatu perkara yang baik untuk anda.

Rami dari kita berpendapat  mengucapkan terima kasih adalah cukup. Kami telah mengucapkan terima kasih kami ketika kami membuka hadiah – tidakkah itu mencukupi? Jawapannya ialah tidak. Dalam zaman moden sekarang, tindakan untuk  mengarang nota/kad ucapan bagi mengucapkan terima kasih menunjukkan anda masih menerapkan budi bahasa dan kalau dalam sesebuah organisasi, ia dilihat sebagai sangat professional. Tiada siapa terlalu sibuk menulis beberapa baris di sekeping kad dan menghantar nota/kad ucapan itu dalam peti pos. Lagipun , si pemberi telah berusaha mencari masa keluar membeli hadiah untuk anda atau menjemput anda ke majlis mereka atau membuat baik kepada anda! Anda hanya membalas budi baiknya semula.

Jadi bagaimanakah menulis nota/kad ucapan terima kasih?

Bersedia untuk menulis nota/kad ucapan terima kasih

Jika anda mendapat kesemua bekalan-bekalan yang diperlukan untuk menulis kad-kad terima kasih awal – kad-kad, setem-setem dan sebatang pen – menulis nota/kad ucapan terima kasih adalah sangat mudah. Sentiasa mempunyai kad ucapan yang cantik dan boleh digunakan untuk sebarang alasan. Pastikan yang kad-kad kosongkan di dalam dan mempunyai satu gambar cantik dan neutral di penutup (pemandangan, flora & fauna dan mungkin juga destinasi-destinasi pelancongan yang menarik). Simpan setem-setem dan sebatang pen mudah jadi anda boleh menulis nota/kad ucapan-nota/kad ucapan terima kasih anda dengan cepat.

Menulis Nota/kad ucapan Terima Kasih Anda

Langkah seterusnya ialah menulis nota/kad ucapan terima kasih anda. Fikirkan apa penerima telah lakukan untuk/kepada anda dan bagaimana perasaan anda – ini adalah apa anda seharusnya tumpukan. Penghargaan anda yang ikhlas akan diterima dengan jelas dan lebih penting daripada mengikuti mana-mana garis panduan khusus. Nyatakan apa anda sukai tentang apa mereka telah lakukan dan mengapa ia bermakna bagi anda.

Menghantar Nota/kad ucapan Terima Kasih Anda Pada Masa yang tepat
 Satu lagi langkah penting semasa bertulis sepucuk nota/kad ucapan terima kasih ialah untuk menghantar kad atau nota/kad ucapan itu secepat mungkin. Cara terbaik ialah untuk menulis nota/kad ucapan terima kasih anda sebaik sahaja selepas seseorang telah membuat sesuatu yang anda terhutang budi. Begini, anda tahu nota/kad ucapan terima kasih telah tertulis dan anda tidak perlu bimbang dengan tergesa-gesa untuk menghantarnya keluar. Menghantar kad segera ialah satu tanda budi bahasa.

Memberikan respons kepada nota/kad ucapan Terima Kasih
  Sesetengah orang akan membuat panggilan atau menghantar anda sepucuk nota/kad ucapan terima kasih sebagai respons bagi nota/kad ucapan terima kasih anda hantar kepada mereka. Anda akan dilihat sebagai seseorang yang beradab hanya dengan menghantar kad-kad terima kasih selepas menghadiri majlis atau menerima hadiah.

Bila sepatutnya sepucuk nota/kad ucapan Terima Kasih Tertulis?

Nota/kad ucapan terima kasih adalah sesuai pada bila-bila masa yang anda rasa sesorang telah lakukan sesuatu perkara yang membuatkan anda rasa dihargai. Ia seharusnya ikhlas dan tidak dipaksa. Adalah molek memberi nota/kad ucapan terima kasih bagi tuan rumah sebuah majlis jamuan atau sebagai respons menerima satu hadiah. Tetapi anda boleh juga menulis sepucuk nota/kad ucapan terima kasih bagi seseorang kerana memberi anda nasihat yang berguna atau apabila seseorang telah memberi pertolongan spontan. Terdapat begitu banyak sebab-sebab menulis sepucuk nota/kad ucapan terima kasih. Ingat! Yang penting ialah melakukan nya dengan ikhlas.

Pendapat peribadi Qaseh Gifts:
Mungkin anda berpendapat dalam zaman moden dimana anda boleh mengucapkan terima kasih melalui FB/Twitter/E-mail cara menghantar nota/kad ucapan ini adalah ‘old school’.  Tetapi, bayangkan reaksi sipenerima bila menerima nota/kad ucapan terima kasih anda. Mereka tentu gembira dan merasakan anda menghargai mereka. Bayangkan sekiranya ANDA yang menerima nota/kad ucapan tu, tentu rasa terharu kan?
Nota/Kad ucapan terima kasih juga boleh diguna pakai dalam dunia korporat dan perniagaan. Inilah yang akan membezakan anda/organisasi/perniagaan di luar sana.

Sehingga bertemu lagi!

8 comments:

  1. ada kala kita terlupa betapa pentingnya kad ucapan terima kasih tu. Thanks QG kerana mengingatkan. Entri ini sungguh menarik.

    ReplyDelete
  2. mmg sweet klu beri atau terima kad ucapan terima kasih.walaupun old school tp ada keistimewaannya disitu..:)

    ReplyDelete
  3. @Gorgeous H Enterprise
    Most welcomed!

    ReplyDelete
  4. @Puan Kutu
    sangat sweet kan. It's reaaly and 'awww' moment :)

    ReplyDelete
  5. SEKARANG ZAMAN MAKIN MODEN,ORG SEMAKIN MELUPAKAN PENTINGNYA KAD2 NI..MCM KAD RAYA JUGAK,DULU KALAU HARI RAYA,KAD RAYA PALING DITUNGGU,SEKARANG MANA ADA LAGI..HUHUHU

    ReplyDelete
  6. @Bui Junaidi
    mmg betul tu... tapi apa kata sesiapa je yg baca entri ni kita mula praktikkan semula khasnya untuk nota/kad ucapan terima kasih ni... kita mula sama-sama jom!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...